3. Festiwal Nauki - 4-03-2011

Wykład inauguracyjny


III Festiwal Nauki w naszej szkole rozpoczął dr Andrzej Turski z Uniwersytetu Śląskiego wykładem „Wykrywanie i korekcja błędów – czyli jak matematyka pomaga informatyce unikać błędów”. W swojej prezentacji pan dr Turski przedstawił rodzaje błędów sprzętowych i programowych jakie mogą występować w procesie obróbki danych oraz sposoby ich wykrywanie i naprawiania.




Fotodetektory

Uczniowie klasy 2c1: Adrian Jarczyk oraz Adrian Fidytek przedstawili prezentację na temat fotodetektorów oraz ich praktycznego wykorzystania w zyciu codziennym. Przedstawili ekonomiczne aspekty zastosowania kolektorów słonecznych. Zaprezentowali również własne pomiary nasłonecznienia w Katowicach z wykorzystaniem detektora umieszczonego na dachu szkoły.




Pokazy w sali fizycznej

Po tej porcji wykładów mgr Bogusław Lanuszny powitał uczestników festiwalu w sali fizycznej przedstawiając program pokazów przygotowanych przez sekcję matematyczno-fizyczno-techniczną.




Magiczne akwarium

Aleksandra Górecka z klasy 2d przestawiła fizyczne warunki pływania ciał w płynach i w gazach. W celu zaprezentowania prawa Archimedesa zostało wykorzystane akwarium do którego został wprowadzony dwutlenek węgla z gaśnicy. Następnie do akwarium wkroplono bańki mydlane, które zawierały powietrze. Działanie siły wyporu oraz różnica gęstości sprawiało, że bańki unosiły się w akwarium.




Latająca butelka


Jan Orłowski z klasy 1c2 zapoznał uczestników festiwalu z budową i zasadą działania rakiet oraz fizycznymi podstawami ich ruchu. Przedstawił filmy obrazujące kolejne fazy ruchu rakiety. Prezentacja została zakończona demonstracją ruchu rakiety, którą ze względów bezpieczeństwa odpalił prof. Lanuszny.




Skrzyżowanie

Nowatorski model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną zaprezentowali uczniowie: Ryszard Buchali – kl. 2c4, Konrad Lebek – kl. 2c4 oraz Tomasz Chyrowicz – kl. 2d. Prace na modelem trwały na zajęciach przez 2 miesiące. Jedna grupa uczniów zajęła się budową samej makiety. Pozostali uczestnicy oraz sympatycy projektu zajęli się konstruowaniem sygnalizatorów, lutowaniem oraz montażem do płyty. Do sterowania diodami wykorzystano 4 rejestry przesuwne oraz port LPT drukarki. Następnie został napisany program w języku Turbo Pascal do wyświetlania schematu skrzyżowania na ekranie oraz bezpośredniego sterowania sygnalizacją świetlną na modelu.




Skala temperowana


W świat historii muzyki przeniosły nas uczennice Anna Sklarek z klasy 2c1 oraz Karolina Wojak z klasy 1d. Omówiły skale muzyczne stosowane w muzyce dawnej i obecnie. Następnie przedstawiły teoretyczne podstawy wytwarzania drgań w słupach powietrza. Na zajęciach został wykonany instrument z rurek pcv, o długościach odpowiadającym dźwiękom w skali temperowanej. Na koniec grupa zaprezentowała brzmienie nowego instrumentu dając koncert popularnych utworów.




Fuzja termojądrowa

Zagadnienia z fizyki jądrowej dotyczące zjawiska fuzji termojądrowej przedstawili uczniowie Jakub Hajduk i Oskar Dziura z klasy 3c. Prezentacja zdobyła I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie "Z energetyką w Przyszłość". Nagrodą dla uczniów jest wyjazd do Brukseli.





IASC


To międzynarodowy program poszukiwania asteroid, który jest realizowany w naszej szkole od 2008r. Przebieg i rezultaty ostatnich kampanii przedstawili uczniowie Krzysztof Domogała z kl. 3c3 oraz Paweł Kolarczyk z kl. 1d.










Strona w edycji