Dnia 10 kwietnia 2010 r. uczestnicy projektu Partnerzy w Nauce spotkali się o godzinie 9 w budynku szkoły. Po krótkiej próbie i zabraniu sprzętu potrzebnego do doświadczeń skierowaliśmy nasze kroki w stronę Uniwersytetu śląskiego. Udaliśmy sie na wydział fizyki, gdzie czekali zgromadzeni uczniowie z różnych szkół m.in. z Jaworzna, Chorzowa i Bielsko - Białej. Nasza grupa była reprezentacją Katowic. Punktualnie o 10:00 zostaliśmy powitani przez panią organizator dr Joannę Samsel-Opalla a następnie została przeczytana lista obecności. |
Po wprowadzeniu rozpoczął się wykład inauguracyjny prof. dr hab. Andrzeja Sładka pt: "O równaniach diofatycznych" Prof. przedstawił w swoim referacie mniej znane dla licealistów sposoby odnajdywania rozwiązań. Zaprezentował różne możliwości przedstawiania zadań oraz szukania prawidłowych wyników. Profesor angażował widownię zadając pytania a uczniowie chętnie odpowiadali i uczestniczyli w szukaniu rozwiązań. Na koniec zostały podane przykłady kilku ciekawych zadań, których rozwiązania można odnaleźć za pomocą zaprezentowanych metod. |
Następnie, miał okazję zaprezentować się dwu osobowy zespół z Bielsko - Białej. Ich referat był na temat sposobów przyciągania uwagi słuchaczy. Zaprezentowali jakie warunki powinny być spełnione, by prezentacja została uznana za godną zainteresowania. Dowiedzieliśmy się np, że takie czynniki jak zadawanie pytań retorycznych kierując je do widowni, kolorowe plakaty, ciekawe anegdoty opowiadane przez prezentujących bardzo pomagają w odbiorze przekazywanej wiedzy. Później przyszedł czas na prezentację naszej szkoły. Początkowo Maria Dziedzic, Paweł Dziedzic i Adrian Fidytek opowiedzieli o sposobach realizowania projektu w naszej szkole. |
Następnie zostały przedstawione cele i założenia projektu oraz rzeczy, które już udało się zrealizować. Zostały zaprezentowane także liczne doświadczenia, wnioski oraz działania związane z pomiarem nasłonecznienia Katowic. Następnie Michał ćmok, Jan Barcik, łukasz Stangrecki, Krzysztof Hrabia oraz Maciej Ogórek przeprowadzili doświadczenie. Polegało ono na badaniu światła, jakie żarówka rzuca na miernik. Wyniki zostały przedstawione w postaci wykresu a następnie przeanalizowane. Po prezentacji uczniowie udali się na krótką przerwę. |
Po przerwie prezentowały się kolejne grupy. Jedna z reprezentacji przedstawiła rodzaje silników i pokazała sposoby ich zastosowania. Kolejną częścią Festiwalu było omówienie wyników konkursu oraz wręczenie nagród. Po dawce wrażeń przyszedł czas na przerwę obiadową. Kolejnym punktem programu była sesja posterowa po której uczniowie wzięli udział w konkursie o nazwie "Pilionerzy". Później nastąpiło podsumowanie oraz uroczyste zakończenie II Zjazdu Uniwersyteckiego Towarzystwa Naukowego. |