to fala , dla której ośrodkiem jest pole elektromagnetyczne.
Do określania orientacji fali bierze się kierunek drgań pola
elektrycznego tzw. kierunkek polaryzacji.
- Kołowo lub eliptycznie - wektor natężenia pola elektrycznego zatacza koła / elipsy w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku ruchu (uzyskiwane przez: odbicie od pow. przewodników, przepuszczanie przez uporządkowane ośrodki przezroczyste, złożenie niezgodnych kierunkiem polaryzacji promieni spolaryzowanych liniowo)
- Liniowo – wektor natężenia pola elektrycznego zmienia się tylko jednej płaszczyźnie (zawierającej kierunek rozchodzenia się światła) – w przyrodzie zachodzi najrzadziej (uzyskiwane przez: odbicie od dielektryków, załamanie, rozpraszanie, selektywną absorpcję, dwójłomność)
Polarymetr - przyrząd optyczny służący do pomiaru stężenia roztworów substancji, których cząsteczki skręcają płaszczyznę polaryzacji światła. Służy też do określania czynności optycznej czystych związków chemicznych oraz określania składu mieszanin enancjomerów. Jest zbudowany z dwóch pryzmatów Nicola. Pierwszy z nikoli nosi nazwę "polaryzatora" a drugi "analizatora".
- Promień zwyczajny – spolaryzowany w kierunku równoległym do obrazka –ulega załamaniu zgodnie z sinusową postacią Prawa Sneliusa
- Promień nadzwyczajny – spolaryzowany w kierunku prostopadłym do obrazka – ulega załamaniu w inny sposób ze względu na własności kryształu
Chiralność, nieidentyczność budowy przestrzennej cząsteczki z jej lustrzanym odbiciem, wynikająca z całkowitego braku elementów symetrii lub obecności tylko prostych osi symetrii w cząsteczce.
Cząsteczka sacharozy (użytej do naszego doświadczenia) jest chiralna, dlatego skręca płaszczyznę światła spolaryzowanego.Skręcalność właściwa - wartość charakteryzująca substancję,
poprzez wartość kąta skręcania płaszczyzny przez roztwór tej substancji.
Otrzymuje się na podstawie wzoru:
| |
---|
Źródła:
-
http://www.ap.siedlce.pl/~imif/laborki/CWICZ_47.pdf
- www.wikipedia.pl
- www.fizyka.net.pl
- „Wiedza i życie” (8/1996)
-
http://biochigen.slam.katowice.pl/podrecznik/21.pdf